Drewniana wiata to rozwiązanie, które może być świetną alternatywą dla garażu – stanowi zadaszenie dla samochodu, rowerów czy narzędzi ogrodowych. Ponadto jest subtelniejsza niż garaż i znacznie łatwiejsza w budowie.
Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest wiata drewniana i czy jej postawienie wymaga pozwolenia, jakie materiały do jej budowy wybrać oraz jak wygląda konstrukcja takiego obiektu krok po kroku. Sprawdź, co musisz wiedzieć, zanim zaplanujesz budowę!
Spis treśći:
- Czym jest wiata drewniana i jakie są jej zastosowania?
- Projekt wiaty – czyli jak zaplanować budowę wiaty?
- Wybór lokalizacji i przygotowanie działki pod wiatę garażową
- Wybór materiałów do budowy wiaty garażowej
- Rodzaje i metody wykonania fundamentów dla wiaty
- Konstrukcja wiaty garażowej: krok po kroku
- Zadaszenie wiaty garażowej
- Koszt budowy wiaty drewnianej
- Budowanie wiaty – podsumowanie
Czym jest wiata drewniana i jakie są jej zastosowania?
Wiata drewniana to obiekt najczęściej rozumiany jako zadaszona przestrzeń będąca miejscem postoju dla pojazdów. Jej podstawowym zadaniem jest ochrona przedmiotów przed działaniem czynników atmosferycznych.
To otwarta konstrukcja, która może mieć ściany (ich ilość nie przekracza trzech), ale równie często spotyka się wiaty mające wyłącznie dach.
Co więcej, tego typu obiekty nie mają fundamentów, które trwale wiązałyby je z gruntem, a ich dach osadzony jest na konstrukcji nośnej, którą są słupy.
W przepisach prawa budowlanego nie ma jednak konkretnej definicji pojęcia „wiata drewniana”. W związku z tym, że nie ma ona wszystkich ścian, nie jest pełnoprawnym budynkiem.
Wiata drewniana ma szereg zastosowań – jest niezwykle praktyczna. Może służyć jako:
- zadaszone miejsce do stawiania samochodu,
- miejsce do przechowywania rowerów,
- miejsce do przechowywania narzędzi ogrodowych, sprzętu ogrodowego takiego jak kosiarka czy traktorek do koszenia trawy,
- miejsce do przechowywania mebli ogrodowych,
- miejsce do urządzenia grilla, gdy pogoda uniemożliwia zrobienie go pod gołym niebem.
Wiata garażowa to świetne rozwiązanie, jeśli nie chcesz stawiać garażu albo masz garaż, ale mimo to potrzebujesz dodatkowego zadaszenia.
Projekt wiaty – czyli jak zaplanować budowę wiaty?
Budowa wiaty powinna być dobrze przemyślana – to spora inwestycja i całkiem duży gabarytowo obiekt. Co należy wziąć pod uwagę, planując postawienie takiej konstrukcji?
- Lokalizację – wiata może być obiektem wolnostojącym albo przyściennym. Wiatę wolnostojącą należy postawić w takim miejscu na podwórku, aby można było wygodnie do niej wjechać i by nie była przeszkodą w codziennym użytkowaniu podwórka.
- Wymiary – w zależności od tego, do czego ma służyć wiata, należy dostosować jej wymiary. Jeśli mają stanąć pod nią dwa samochody, musi być naturalnie większa niż wówczas, gdy planujesz przechowywać w niej tylko narzędzia ogrodowe.
- Konstrukcję – projektując wiatę, należy przemyśleć ilość ścian, która będzie dla Ciebie najbardziej praktyczna. Jeśli zależy Ci na obiekcie nieco przypominającym garaż i świetnie osłaniającym od wiatru, najlepiej sprawdzi się wiata z 3 ścianami.
- Materiały – wiata może być wykonana z drewna albo ze stali. Konstrukcja drewniana jest niezwykle estetyczna. Pasuje do niemal wszystkich rodzajów elewacji domu i świetnie komponuje się z zielenią ogrodu.
Najważniejsze w projekcie wiaty jest dopasowanie jej do swoich potrzeb. Obiekt ten ma przede wszystkim pełnić funkcję praktyczną, dlatego powinien w 100% spełniać Twoje oczekiwania!
Wybór lokalizacji i przygotowanie działki pod wiatę garażową
Wiata garażowa to spory obiekt, który chociaż jest wizualnie lżejszy niż garaż, to również zajmuje sporo miejsca. Należy więc dobrze przemyśleć jej lokalizację. Co jest kluczowe?
Do wiaty powinien być zapewniony swobodny dostęp i łatwy wjazd. Codzienne wjeżdżanie i wyjeżdżanie samochodem spod tego zadaszenia nie może być uciążliwe i wymagać skomplikowanych manewrów.
Drugim bardzo istotnym aspektem przed rozpoczęciem budowy jest przygotowanie działki pod wiatę. Podłoże trzeba przede wszystkim utwardzić. Można w tym celu wyłożyć całą „podłogę” wiaty wybranym materiałem, np. kostką betonową albo płytami ażurowymi, które zapobiegają gromadzeniu się wody.
Alternatywą jest wysypanie podłoża żwirem – trzeba mieć jednak na uwadze, że z czasem będzie się rozjeżdżał. Jeśli wiata ma być jak najbardziej wkomponowana w krajobraz ogrodu, można zrezygnować z utwardzania całej podłogi i wykonać jedynie dwa pasy, po których będzie wjeżdżał i wyjeżdżał samochód.
Teren pod wiatą powinien mieć odpowiednio ukształtowany spadek zapobiegający gromadzeniu się pod nią wody pochodzącej z opadów. Teren powinien opadać w kierunku wjazdu pod kątem 1%.
Pozwolenia na budowę i formalności – czy można budować wiatę bez pozwolenia?
Wiatę garażową można postawić bez pozwolenia. Jest to możliwe w kilku przypadkach:
- gdy jej powierzchnia nie przekracza 35 m2 – taką wiatę można postawić na dowolnej działce, natomiast warunkiem jest, aby na każde 500 m2 gruntu przypadały jedynie dwa takie obiekty,
- gdy jej powierzchnia nie przekracza 50 m2 – wiatę o takim metrażu można jednak wybudować wyłącznie na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub jest ona przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe. Na każdych 1000 m2 gruntu można postawić maksymalnie dwie takie konstrukcje.
Są jednak przypadki, które wymagają ubiegania się o pozwolenie na budowę wiaty. Należą do nich sytuacje, w których:
- wiata ma być większa niż 50 m2,
- na jednej działce chcesz wybudować więcej niż dwie wiaty o powierzchni do 35 m2 na każde 500 m2 i więcej niż dwie wiaty o powierzchni do 50 m2 na każde 1000 m2,
- wiata ma zostać wybudowana w miejscu publicznym,
- wiata będzie „oddziaływać” na sąsiednią nieruchomość mającą innego właściciela.
W każdej z powyższych sytuacji musisz postarać się o pozwolenie na budowę, składając dokumenty w starostwie.
Wybór materiałów do budowy wiaty garażowej
Wiata garażowa może być wykonana z drewna, stali albo aluminium.
- Wiaty stalowe są bardzo trwałe i odporne na działanie czynników zewnętrznych, natomiast aby służyła Ci długo, musi być dobrze zabezpieczona przed korozją. Stalowe wiaty wyglądają nowocześnie i pasują do domów i podwórek zaaranżowanych modernistycznie.
- Wiaty z aluminium to lekkie konstrukcje, które są bardzo wytrzymałe i – w przeciwieństwie do wiat stalowych – odporne na korozję. Minusem jest większy koszt postawienia wiaty aluminiowej niż stalowej.
- Najpopularniejszym materiałem, z którego wykonuje się wiaty, jest drewno. Nic dziwnego – takie zadaszenia wyglądają bardzo estetycznie i pięknie komponują się zarówno z ogrodem, jak i prawie każdym rodzajem elewacji. Wiaty drewniane są trwałe i co ważne – przyjazne środowisku. Drewno jest także bardzo łatwe w obróbce, co sprawia, że wiatę można zbudować w 100% zgodnie ze swoimi potrzebami.
Rodzaje i metody wykonania fundamentów dla wiaty
Fundament pod konstrukcję wiaty drewnianej najczęściej wykonuje się w formie stóp betonowych wylewanych bezpośrednio w gruncie. Wyznacza się wówczas 4 narożniki wiaty, a następnie wykonuje głębokie na ok. 50-60 cm wykopy (o wymiarach ok. 40 x 40 cm).
Otwory zalewa się betonem, a gdy lekko zastygnie, umieszcza się w nim stalowe kotwy, czyli mocowania słupów nośnych. Beton utwardza się przez około tydzień.
Alternatywnie można wylać podłoże pod całością obiektu (tzw. wylewka betonowa), ułożyć kostkę brukową pod obiektem albo wykonać ławę fundamentową. Zaleca się jednak, aby w miejscach, gdzie będą słupy, zrobić stopy betonowe.
Konstrukcja wiaty garażowej: krok po kroku
Budowa wiaty garażowej nie jest trudna. Wystarczy poznać prawidłową kolejność montowania poszczególnych elementów. Postawienie wiaty zakupionej w Wood and Play ułatwia instruktaż samodzielnego montażu, który jest dołączony do każdego zamówienia.
Jakie kroki należy wykonać, by samodzielnie postawić wiatę garażową?
Budowa ramy konstrukcji nośnej
Konstrukcję wiaty tworzą słupy o przekroju 10 x 10 cm lub nieco mniejsze. Powinny mieć różną długość, aby oparty na nich pochyły dach umożliwiał spływanie wody.
Słupy należy zamocować do kotew zatopionych w fundamentach. Następnie łączy się je poziomymi belkami, wykorzystując złącza ciesielskie lub łączniki stalowe z gwoździami.
Wzmocnienie konstrukcji mogą stanowić zastosowane między słupami a belkami skośne krótsze belki, tzw. zastrzały.
Montaż słupów i belek
Krokwie wykorzystane w tym etapie powinny mieć przekrój około 4 x 10 cm. Przytwierdza się je do belek mocujących, zachowując rozstaw około 80 cm pomiędzy krokwiami.
Wykonanie więźby dachowej
Zadaszenie wiaty garażowej najczęściej wykonuje się z elementów drewnianych, które są oparte na oczepie łączącym słupki konstrukcyjne. Można też użyć profili metalowych, ale trudniej będzie mocować do nich pokrycie dachowe.
Przy niewielkiej rozpiętości dachu krokwie drewniane mogą mieć przekrój około 5 x 12 cm w rozstawie co 70-80 cm. Z oczepem łączy się je na zaciosy wzmocnione skośnie wbitym gwoździem. Od spodu krokwi należy umieścić skośnie ustawione deski – wiatrownice, dzięki którym konstrukcja dachowa jest sztywniejsza.
Może Cię zainteresować: Domek na działkę ROD Krok po kroku
Zadaszenie wiaty garażowej
Wiata może mieć dach jedno- lub dwuspadowy, natomiast kluczowe jest przede wszystkim jego nachylenie. Nie powinno być mniejsze niż 15°, co zapewni szybki spływ wody i samooczyszczanie dachu.
Do pokrycia dachu wiaty można wykorzystać blachodachówkę, faliste płyty bitumiczne, gonty lub przezroczyste pokrycia z płyt poliwęglanowych.
Niewskazane są pokrycia z dachówek ceramicznych. Po prostu są zbyt ciężkie w stosunku do konstrukcji wiaty. Pojawia się także niebezpieczeństwo porwania ich przez wiatr – powinny być mocowane do łat, a nie tylko ułożone.
Wszystkie rodzaje pokrycia układane są na łatach biegnących poprzecznie do krokwi, których przekrój i rozstaw należy dostosować do wybranego pokrycia.
Czytaj więcej na: Czym pokryć dach wiaty garażowej?
Koszt budowy wiaty drewnianej
Budowa wiaty drewnianej jest znacznie tańsza niż postawienie garażu. Koszt wiaty zależy przede wszystkim od materiałów, które zostaną użyte do budowy i rozmiarów konstrukcji.
Ekonomiczną wiatę drewnianą można postawić już za około 2-3 tysiące złotych, natomiast bardziej skomplikowane konstrukcje mogą kosztować nawet 7-8 tysięcy.
Aby nie narazić się na niepotrzebne koszty i mieć pewność, że zadaszenie będzie wysokojakościowe i solidne, warto postawić na wiaty od renomowanych producentów, składające się z gotowych elementów.
Projekty dostępne w ofercie Wood and Play zawierają elementy potrzebne do montażu, a także szczegółową instrukcję.
Budowanie wiaty – podsumowanie
Lekką i estetyczną wiatę garażową będącą alternatywą dla tradycyjnego garażu można zbudować z drewna albo stali. W większości przypadków nie wymagają one pozwolenia na budowę, a są niezwykle praktyczne. Chronią samochód, narzędzia ogrodnicze i meble ogrodowe przed warunkami atmosferycznymi.
Jeśli szukasz drewnianej wiaty, która wkomponuje się w architekturę ogrodu i będzie pasowała do elewacji Twojego domu, sprawdź naszą ofertę.
W Wood and Play znajdziesz wiaty drewniane wolnostojące i przyścienne o różnych wymiarach i pokryciach dachowych. Wśród nich z pewnością znajdziesz model, który spełni Twoje oczekiwania!